ekzos nie ada macam2 jenis. yg biasanye straight flow, s-flow, takde flow and standed flow .. . straight flow utk keta manual dan s-flow sesuai utk auto. takde flow nie kalau nak kereta bising macam F1. standed flow adalah spec standard kereta anda
.
Ekzos standed ada macam2 rintangan. gas yg kluar dari enjin ke b o n t o t keta kena lalu macam2 filter dan bend. so ini menambahkan kan back preasure. kalau korang belajar kemahiran hidup, apa bila ekjos valve terbuka, piston akan menolak gas ekjos kluar dari silinder. kerana banyak rintangan dalam paip ekjos, rintangan ini melambatkan proses pengeluaran gas ekzos, dan ini mengakibatkan power loss. ini lah dinamakan back preasure.
oleh itu, org upgrade keta utk mengurangkan rintangnan nie. itu yg kalau slalu nampak keta yg paip dia straight dari depan kebelakang keta.
upgrade ekzos nie ada macam2 komponen. generally manifold, piping, bullet, mufler.
1. kebiasaanya, bila kita bukak enjin kita akan nampak 4 paip besi yg kluar turun ke bawah enjin. ini adalah manifold. dengan upgrade manifold yg lebih kurang rintangan akan mengurangkan back preasure. rintangan pada manifold biasanya adalah reka bentuk pipe. kebiasaanya hujung manifold akan terdapat catalytic converter untuk menapis gas-gas beracun yg kluar dari ekjos. ini merupakan rintangan paling tinggi dalam ekjos. buang cat converter nie .. gerenti power ! dan juga kalau kena tahan JPJ atau Polis, sedia2kan lah duit yg power.
2. upgrade piping yg lebih besar utk melancarkan output gas. salah ukurannya, anda akan loss power
3. bullet pula adalah satu tabung yg berfungsi sebagai silencer dan juga melancarkan lagi gas flow. dalam bullet terdapat tunnel yg direkabentuk khusus untuk mencepatkan lagi gas keluar.
4. mufler adalah silencer kereta anda. takde mufler kereta anda akan bunyi macam F1. kat sinilah macam2 pesen yg kita boleh nampak hanya utk dapat kan bunyi sport tuh. ada keta kancil tabung muflernye sebesar tin melo. kereta besar, paipnye sampai 4.
upgrade ekjos bukan sekadar menambahkan bunyik sport, ianya sepatutnye meningkatkan power kereta anda, JIKA dibuat dengan betul. upgrade ekjos nie tak boleh main hantam aje .. salah kira, salah komponen, kereta anda akan suffer dan juga poket anda.
oleh itu, org upgrade keta utk mengurangkan rintangnan nie. itu yg kalau slalu nampak keta yg paip dia straight dari depan kebelakang keta.
upgrade ekzos nie ada macam2 komponen. generally manifold, piping, bullet, mufler.
1. kebiasaanya, bila kita bukak enjin kita akan nampak 4 paip besi yg kluar turun ke bawah enjin. ini adalah manifold. dengan upgrade manifold yg lebih kurang rintangan akan mengurangkan back preasure. rintangan pada manifold biasanya adalah reka bentuk pipe. kebiasaanya hujung manifold akan terdapat catalytic converter untuk menapis gas-gas beracun yg kluar dari ekjos. ini merupakan rintangan paling tinggi dalam ekjos. buang cat converter nie .. gerenti power ! dan juga kalau kena tahan JPJ atau Polis, sedia2kan lah duit yg power.
2. upgrade piping yg lebih besar utk melancarkan output gas. salah ukurannya, anda akan loss power
3. bullet pula adalah satu tabung yg berfungsi sebagai silencer dan juga melancarkan lagi gas flow. dalam bullet terdapat tunnel yg direkabentuk khusus untuk mencepatkan lagi gas keluar.
4. mufler adalah silencer kereta anda. takde mufler kereta anda akan bunyi macam F1. kat sinilah macam2 pesen yg kita boleh nampak hanya utk dapat kan bunyi sport tuh. ada keta kancil tabung muflernye sebesar tin melo. kereta besar, paipnye sampai 4.
upgrade ekjos bukan sekadar menambahkan bunyik sport, ianya sepatutnye meningkatkan power kereta anda, JIKA dibuat dengan betul. upgrade ekjos nie tak boleh main hantam aje .. salah kira, salah komponen, kereta anda akan suffer dan juga poket anda.